Opret en email automation
Det er altid en god ting, at byde dine gæster velkommen og med MailChimp kan du nemt sende en lille velkomsthilsen ud, til dine abonnenter efter, at de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
I dette indlæg vil du lære, hvordan du nemt og hurtigt kan opsætte en automation email i MailChimp.
Men lad os lige starte med, at blive lidt klogere på hvad det der “email automation” betyder.
Hvad er en email automation?
En email automation er en email, som bliver sendt ud til brugeren på baggrund af en given handling.
Det kunne i dette tilfælde f.eks. være når en bruger på din hjemmeside tilmelder sig dit nyhedsbrev, så får brugeren automatisk en velkomstemail efter, at de har tilmeldt sig.
I MailChimp findes der mange forskellige triggere, som man kan sætte en automation email op med.
Du kan f.eks. vælge, at sende emails ud til de abonnenter, som har fødselsdag. Her kan du inkludere en rabatkode til dem som en lille gave.
Ejer du en webshop, så har du mulighed for, at sende en email ud til de personer der forlader din kurv uden, at foretage et køb. Igen kan du tilbyde brugeren en lille rabatkode, som gerne skulle føre til et køb på din webshop eller hjemmeside.
I første omgang kigger vi på, hvordan du nemt opretter en velkomsthilsen til dine abonnenter.
Opret en email automation
- Det første du skal gøre er, at navigere til Campaigns og herefter skal du trykke på knappen, hvor der står Create Campaign.
- Herefter åbner et popup vindue op, hvor du kan vælge nogle forskellige typer, men du skal klikke på den øverste, hvor der står Email. Herfra skal du trykke på Triggered og vælge den der hedder Welcome new subscribers.
- Efter at du har valgt Welcome new subscribers vil du blive bedt om, at vælge et navn til din kampagne samt vælge den liste du gerne vil have, at dine modtagere kommer over på. Klik herefter på Begin.
- Nu kommer du hen til et nyt vindue, hvor du har mulighed for, at bestemme hvor lang tid der skal gå før brugeren skal modtage din velkomsthilsen. Her skal du trykke på på Edit ud fra teksten Trigger.
- Derefter skal du vælge, hvornår brugeren skal modtage velkomstmailen. I dette tilfælde skal du vælge immediately under Delay. Det betyder at brugeren modtager din velkomstmail hurtigst muligt. Derudover har du mulighed for, at vælge når du importerer nye abonnenter til din liste, at de også skal have en velkomst hilsen. Der skal du hakke af i Trigger when subscribers are imported.
- Klik på Update Trigger oppe i højre hjørne når du er færdig.
- Herefter skal du til, at designe din email, samt udfylde de nødvendige oplysninger i forbindelse med, at udsende din velkomstmail. For at designe din email eller vælge en template, som du måske allerede har lavet, klikker du i højre side på Design Email
- Efter at du har designet din email, samt udfyldt de nødvendige oplysninger og indstillinger, er din velkomstemail klar til, at blive sat i gang i det store automatiseringsflow. Du kan derfor klikke nede i højre hjørne på Next.
- Herfra kan du gennemgå din email inden du sætter den i automatiseringsflowet. Hvis alt ser korrekt ud, kan du med ro i sindet klikke på Start Sending.
- Til sidst kommer der et popup vindue frem, hvor du lige skal bekræfte, at du gerne vil sætte en automation i gang. Du klikker på Start Sending igen.
- Du har nu sat din første email automation op, Rock on!
Du kan med fordel læse mere om, hvordan du redigerer i MailChimp footeren eller hvordan du sammenfletter to lister.
Tak fordi du læste med!
fantastisk guide! Tusind tak. Må jeg spørge hvilket plugin du bruger til din stjerne rating her ifbm kommentarfeltet?
Hej Louise
Tak for din besked, det er jeg glad for at høre!
Ja, det kan tro. Det hedder WP PostRatings – Du kan læse mere her: https://wordpress.org/plugins/wp-postratings/
God guide 🙂
Hej Rasmus
Har brug for et råd i nogenlunde relation til emnet her om automatiserede emails:
Jeg skal tilbyde en freebie på en hjemmeside (som en pop-up på siden lavet i Sleeknote), som skal bestå af en masse viden og info i form af et automatiseret mailflow. Når brugerne signer up til denne, skal de efter mailforløbet (det aut. mailflow) modtage det sædvanlige ugentlige nyhedsbrev, som alle modtagere af mit nyhedsbrev på min primære liste (audience) pt. modtager.
Hvad er den bedste måde at gøre dette på? For brugerne skal selvfølgelig ikke modtage det generelle ugentlige nyhedsbrev, så længe de modtager det aut. mailflow, som forløber i nogle uger.
Jeg tænker umiddelbart at lade de nye subscribers (dem der signer up til freebien) gå ind på en gruppe på den primære liste/audience, således at jeg kan vælge hvem jeg sender hhv. det ene og det andet til. Men jeg ved bare ikke hvordan dette skal gøres.
Og måske er det en kompliceret vej at gå. Er det lettere at oprette en ny liste til dem der signer up, og så sammenflette listen med den primære liste, når mailflowet er færdigt?
Håber du kan hjælpe med et godt råd. På forhånd tak.
Mvh Louise
Hej Rasmus
Jeg står med nøjagtig samme udfordring som Louise beskriver her.
Er der en guide på vej til denne udfordring?
Eller har du, Louise fundet en løsning.
Vh. Stig
Hej, godt initiativ 🙂 Men hvordan oversætter jeg hele forløbet på “Confirm Subscription”?
Når en kunde sæter kryds i feltet, nyhedsbrev, starter der et forløb, hvor vores kunde skal bekræfte de ønsker vores nyhedsbrev – problemet er blot, at alt er på engelsk, og det ønsker jeg ikke – Ligeledes slutter forløbet af med “go to webside” og her ender man på en blank side.
Kan du eller andre hjælpe her?
Hej Rasmus, dejligt med en dansk guide! Du forklarer det godt! Jeg vil gerne lave en dobbelt verifikation af mine subscribers, så de får en mail hvor de skal bekræfte.
Hvor gør jeg det i Mailchimp? Jeg kan ikke finde det….
Hej Jule.
Dejligt at du syntes om mine små guides 🙂
Du går ind på dit audience og vælger “Settings” > “Audience name and campaign defaults” > “Form settings” og vælger “Enable double opt-in”.
Så skulle den gerne sende en bekræftelse inden brugeren tilmelder sig.
God weekend.
Mvh
Rasmus